Zaburzenia stresowe

Zaburzenia stresowe

Zaburzenia stresowe to rodzaj zaburzeń psychicznych związanych ze stresem. Przyczyna ich leży po stronie przeżycia stresu o różnej przyczynie i nasileniu, chociaż to nie wystarcza do wystąpienia zaburzeń stresowych.

Zaburzenia adaptacyjne (przystosowawcze) są najczęściej wywołane przez poważne zmiany życiowe, wymagające przestawienia się na nowe warunki. Takie sytuacje wymagające adaptacji do nowych warunków nie przebiegają u niektórych osób bez problemów i mogą wywoływać różne objawy.

Objawy te to : lęk, napięcie, zmartwienia się, gniew, wybuchy agresji, obniżony nastrój, trudności z wykonywaniem codziennych czynności, niezdolność do radzenia sobie z aktualną sytuacją, trudności w planowaniu codzienności i przyszłości. Pierwsze objawy pojawiają się bardzo szybko, kilkadziesiąt dni po zmianach i trwają nawet do pół roku. Bardzo negatywnie wpływają na codzienność osoby dotkniętej zmianami.

Przyczyna zaburzeń adaptacyjnych może być dostarczana przez różne sytuacje, związane z życiem prywatnym, życiem zawodowym, sytuacją zdrowotną, rodzinną, śmiercią w bliskiej rodzinie, wszystkie sytuacje, które stanowią jakąś formę kryzysu życiowego.

Leczenie zaburzeń adaptacyjnych musi uwzględniać fakt, że zmiany życiowe nie są niezwykłe, raczej te objawy wiążą się z myśleniem o swoim problemie (nowej pracy, miejscu zamieszkania lub innej przyczynie). Pod wpływem miłych wrażeń, w przyjemnych okolicznościach na przykład podczas miłego wyjazdu urlopowego lub weekendowego zaburzenia adaptacyjne łagodnieją bądź mijają i to różni je od depresji, która blokuje przeżywanie przyjemności.

Ostra reakcja na stres jest to krótkotrwała reakcja na bardzo silny stres u kogoś, to nie ma żadnych innych widocznych zaburzeń psychicznych. Jej proces rozpoczyna się jeszcze w czasie trwania urazu lub sytuacji chwilę po zadziałaniu stresu. Mija bardzo szybko, samoistnie w ciągu maksymalnie kilku godzin lub dni.

Ostra reakcja na stres powoduje objawy: dezorientacja, lęk, gniew, oszołomienie, uraz psychiczny (dość mocno zapisany w pamięci, pobudzenie bądź osłupienie.

Objawy typowe reakcji na stres

Typowa reakcja na stres to oszołomienie, dezorientacja, nic nie dociera do umysłu osoby.
Następnie pojawiają się takie uczucia jak: gniew, agresja słowna, lęk, złość, poczucie bezradności, desperacja. Osoba dotknięta stresem wycofuje się z tej sytuacji, w której się znalazła, może nagle doznać osłupienia, które objawia się brakiem reakcji ruchowej i słownej na to, co się wydarzyło lub dzieje dookoła. Zdarza się tak, że chory wpada w zachowanie odmienne polegające na nadmiernym pobudzeniu, zachowanie jest brawurowy, impulsywne czasem nawet ryzykowne. Objawy towarzyszące to zaczerwienienie twarzy, pocenie się, przyspieszona akcja serca.

Przyczyny ostrej reakcji na stres

  • urazy ciała, ciężka choroba
  • napad
  • gwałt
  • wypadek samochodowy
  • zdarzenie losowe – katastrofa

Leczenie ostrej reakcji na stres

Ostra reakcja na stres pojawia się i ustępuje bardzo szybko. Oczywiście czynnikiem odpowiedzialnym jest bardzo silny stres. Leczenie w tym wypadku farmakologiczne – leki uspokajające i konieczna psychoterapia.

Leczenie zespołu pourazowego polega na objęciu pacjenta jak najszybciej opieką psychiatry. Niestety z ok 50% ludzi, którzy przyznają się do życia w stresie i borykających się z jego konsekwencjami tylko 10% zgłasza się po pomoc do specjalistów. Oczywiście nie należy zapominać, że stres jest biologicznym mechanizmem obronnym organizmu, który pomaga ludziom przetrwać. Szczególnie dotyczy to stresu demobilizującego (destrukcyjny), który prowadzi do wielu chorób, a nawet do śmierci. Dlatego trzeba go leczyć, a także wprowadzić we własnym życiu wiele reguł, które wzmocnią terapię:

  • codziennie kilka minut odpoczywać na leżąco
  • stosować relaksacyjne masaże i kąpiele z olejkami aromatycznymi
  • uprawiać ćwiczenia fizyczne kilka razy w tygodniu po 30-45 minut (bardzo korzystny jest spacer, jazda rowerem)
  • oddychać powoli i spokojne
  • rozmawiać z bliskimi o swoich problemach
  • pić zioła i herbatki relaksujące
  • ograniczyć kawę i alkohol
  • równoważyć czas na pracę z czasem na odpoczynek
  • przyjmować tylko te zadania i takie ich ilości, które jesteśmy w stanie wykonać.
  • prawidłowe odżywianie (dieta bogata w witaminy i mikroelementy)
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 głosów, średnia ocen: 5,00 z 5)
Loading...