Właściwości prozdrowotne siemia lnianego

Niepozorne, brązowe ziarenka, które po zagotowaniu z wodą pozwalają uzyskać znany chyba każdemu “glutek”. Siemię lniane, bo to o nim mowa, wykazuje szereg korzyści zarówno dla zdrowia, jak i urody. Dziś chcemy przybliżyć tematykę zdrowotnych korzyści, jakie można odnieść, spożywając siemię lniane. To świetny produkt dla wielu osób, w tym chorujących na miażdżycę czy cierpiących na różnego rodzaju dysfunkcje w obrębie serca.

Bogactwo tłuszczów

Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że siemię jest jednym z najbogatszych źródeł prozdrowotnych kwasów tłuszczowych, w tym powszechnie cenionego omega-3. Jest on niezbędny organizmowi, by mógł wytwarzać inne kwasy i tym samym prawidłowo funkcjonować. W przypadku osób na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej (ale nie tylko), ziarenka te mogą z powodzeniem zastąpić zwierzęce źródła kwasów omega-3.

Sam kwas, oprócz tego, że jest niezbędny dla syntezy w organizmie, wykazuje również szereg innych, prozdrowotnych właściwości. Może pomóc w budowaniu odporności, a także obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Jest szczególnie przydatny dla osób, które mają kłopoty z krzepliwością krwi, gdyż niweluje ją.

Na osteoporozę

Dzięki zawartości lignanów, siemię lniane – https://www.aptekagemini.pl/grupa-produktow/siemie-lniane jest także skuteczne w walce z nadmierną łamliwością kości. Należy jednak pamiętać, że aby ta substancja odżywcza miała szansę zadziałać w prawidłowy sposób, niezbędne jest spożycie minimum 60 mg tej substancji. Ciekawostką jest również fakt, że lignany wykazują wiele podobieństw do estrogenów w kwestii działania – dlatego też siemię może okazać się zbawienne dla pań w okresie menopauzy. Pomoże w walce z przykrymi dolegliwościami i sprawi, że okres przekwitania stanie się łatwiejszy.

Leczenie otyłości

Dzięki wysokiej zawartości błonnika, siemię lniane jest uważane za wysoce skuteczne we wspieraniu w walce z otyłością. Te małe ziarenka nie tylko wspomagają prawidłowe wypróżnianie, ale również sprawiają, że dłużej odczuwa się sytość. Dzięki temu, maleje ilość spożywanych kalorii i tym samym – możliwa jest utrata masy ciała.

Należy jednak pamiętać, że w związku z powyższymi cechami, spożywanie siemienia powinno się łączyć z piciem dużej ilości wody. W innym przypadku nadmiar błonnika może okazać się nieprzyjemny, a wśród odczuwanych objawów pojawia się między innymi niekomfortowa pełność w żołądku i silne pragnienie.

Na dolegliwości żołądkowe

To cecha siemienia, której nie trzeba przedstawiać chyba nikomu. Każdy z pewnością choć raz otrzymał do wypicia glutek, który pomaga powlec ściany żołądka i gardła delikatnym filmem, chroniącym przed podrażnieniami. Z tego względu, siemię może sprawdzić się przy bólu brzucha, ale również jako środek wspierający rekonwalescencję przełyku i przewodu pokarmowego po jelitówce. Może również pomóc w łagodzeniu kaszlu, gdyż ze względu na formę – także powleka przełyk i zmniejsza uczucie drapania w gardle.

Powyższe właściwości prozdrowotne siemienia są tylko przykładowe, dlatego warto rozważyć jego dołączenie do diety – niekoniecznie w formie naparu, ale na przykład jako dodatek do owsianki.