Prawidłowa dieta w chorobie Hashimoto

Przewlekłe zapalenie tarczycy, znane również, jako autoimmunologiczne zapalenie tarczycy Hashimoto, jest stanem spowodowanym reakcją układu odpornościowego na tarczycę. Prowadzi to często do obniżonej czynności tarczycy ( niedoczynności tarczycy) lub pojawienia się wola. Chociaż może się to zdarzyć w każdym wieku, częściej występuje u kobiet w średnim wieku (30–50 lat). Swoje imię zawdzięcza japońskiemu doktorowi Hakarowi Hashimoto, który dokonał pierwszego opisu w 1912 roku. Istnieje dieta Hashimoto, która pomaga znormalizować wszystkie wskaźniki organizmu i uporządkować samopoczucie chorego.

Co to jest tarczyca i choroba Hashimoto?

Tarczyca budową przypomina motyla i znajduje się w dolnej części szyi. Odgrywa istotną rolę w różnych procesach metabolicznych ludzkiego organizmu. Jest odpowiedzialna za uwalnianie dwóch kluczowych hormonów: Trijodotyroniny (T3) i Tyroksyny (T4). Razem kontrolują metabolizm organizmu. Kiedy tarczyca działa tak, jak powinna, te dwa hormony, uwalniane są do krwioobiegu. Przenikają przez ciało i pomagają różnym komórkom wytwarzać energię z pożywienia, które jest spożywane. T3 i T4 regulują poziom wapnia we krwi i podstawową temperaturę ciała. To z kolei przyczynia się do ogólnego wzrostu i rozwoju oraz pomaga w rozwoju mózgu niemowląt.

Choroba Hashimoto jest uważana za przewlekłą chorobę zapalną charakteryzującą się zniszczeniem komórek tarczycy. Mechanizm rozwoju choroby jest następujący. Komórki układu odpornościowego wytwarzają autoprzeciwciała, które z wielu powodów zaczynają atakować komórki tarczycy. W rezultacie dochodzi do ich zniszczenia, co wywołuje rozwój niedoczynności tarczycy tzn. zmniejszenie produkcji hormonu tarczycy. Nie można się wyleczyć, więc pacjent musi dostosować swój styl życia i stosować odpowiednią dietę w chorobie Hashimoto, aby zmniejszyć obciążenie tarczycy.

Dieta w chorobie Hashimoto

Dieta jest ważną częścią leczenia zapalenia tarczycy (Hashimoto) i regulacji tarczycy. Hormony T3 i T4 wpływają na prawie wszystkie narządy i są niezbędne do syntezy dużej liczby białek, które również wpływają na metabolizm węglowodanów. Najbardziej zalecana dieta przy Hashimoto powinna być bogata w błonnik i jod, o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych i soli, co może powodować, że hormony w tarczycy wymagają głównie jodu.

  Jest on minerałem występującym w glebie, a zatem w warzywach, które będą miały mniej lub więcej tego minerału. Innym doskonałym źródłem jodu jest morze, dlatego zaleca się spożywanie owoców morza w tym ryb. Organizm ludzki potrzebuje jodu, ponieważ jod działa nie tylko w tarczycy, ale także w każdej komórce ciała. Na przykład jod odgrywa ważną rolę w zapobieganiu rakowi piersi.

Z drugiej strony w chorobie Hashimoto dieta powinna zawierać również inne składniki odżywcze i minerały, takie jak:

  • Selen, który znajduje się w orzechach brazylijskich, produktach pełnoziarnistych, owocach morza i produktach mlecznych.Ten minerał jest niezbędny do produkcji i regulacji poziomów T3.
  • Cynk jest obecny w czerwonym mięsie, owocach morza, kiełkach pszenicy i orzechach. Niski poziom cynku powoduje niski poziom TSH.
  • Żelazo we wszystkich gatunkach mięsa i rybach. Niedobór żelaza prowadzi do zmniejszenia funkcji tarczycy. Zalecana jest: wołowina, wieprzowina, jagnięcina, wątroba, nerki, serca, żołądki. Białko zwierzęce zwiększa produkcję trijodotyroniny i tyroksyny.
  • Mangan jest obecny w orzechach, nasionach i pełnych ziarnach.
  • Są również polecane pokarmy bogate w witaminy B i kompleks węglowodanów.

  Podstawa diety Hashimoto jest następująca: dieta powinna być bardzo bogata w składniki odżywcze oraz bardzo uboga w substancje drażniące i toksyny. Ponadto musi wziąć pod uwagę poszczególne składniki odżywcze, na które należy zwrócić szczególną uwagę w Hashimoto. Kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają uwrażliwić komórki na hormony tarczycy. Kwasy tłuszczowe Omega-3 w diecie Hashimoto można uzyskać, spożywając olej rybny, sardynki, łososia, siemię lniane, wołowinę i zioła, halibuta i krewetki.

Dieta w chorobie Hashimoto – najważniejsze zalecenia

  Zalecane jest przestrzeganie prostych zasad uzdrawiania ciała. Jeśli stwierdzona jest choroba Hasmioto dieta obejmuje wiele posiłków z przerwą, która powinna wynosić maksymalnie trzy godziny. Codzienne odżywianie powinno być nasycone witaminami, minerałami, złożonymi węglowodanami, kwasami tłuszczowymi. Szczególnie ważne w żywieniu są węglowodany, ponieważ służą one, jako dostawca głównego źródła glukozy i paliwa dla komórek. Brak żywności bogatej w węglowodany prowadzi do zmniejszenia produkcji hormonów i rozwoju niedoczynności tarczycy. Węglowodany: proste i złożone  zmniejszają ryzyko reakcji alergicznych, występowanie wypadania włosów

  Aby utrzymać normalny stan organizmu, przy chorobie Hashmito dieta musi obejmować pokarmy bogate w wapń. Są to produkty mleczne, jajka, sery. Pokarmy wzbogacone wapniem zapobiegają osteoporozie, która nieuchronnie występuje w przypadku choroby Hashimoto. Przydatne jest spożywanie dużych ilości wody mineralnej. Odżywianie powinno być wzbogacone o naturalne przeciwutleniacze, które mogą usuwać z organizmu szkodliwe substancje, a także wolne rodniki. Przeciwutleniacze są obecne w świeżo wyciśniętych sokach warzywnych z marchwi, buraków, cytryny.

  Do diety w chorobie Hashimoto należy włączyć potrawy stymulujące systematyczny stolec i umiarkowane wydzielanie soku żołądkowego. Ograniczyć spożycie owoców do 1-2 porcji dziennie. Indeks glikemiczny owoców powinien być niski (porzeczki, morele, śliwki, grejpfruty, pomarańcze, jabłka, awokado). Włączenie do diety dużej liczby warzyw. Proporcjonalnie każdy posiłek powinien zawierać 4 części warzyw i 1 część mięsa lub ryb. Ważna w diecie jest również sfermentowana żywność (kwaśna). Należą do nich: kapusta kiszona, kefir lub jogurt na bazie mleka kokosowego.

Ograniczenia w diecie w chorobie Hashimoto

  • Zastąpić zwykłą sól solą jodowaną, spożywać średnio 7 g dziennie z przygotowanym jedzeniem.
  • Ograniczyć spożycie żywności o wysokiej zawartości rodanowców i tiocyjanianów (soi, musztardy, rzepy, czerwonej kapusty).
  • Wykluczyć z diety Hashimoto produkty zawierające cholesterol i tłuszcze nasycone, aby skorygować zaburzenia metabolizmu lipidów w organizmie.
  • Zmniejszyć całkowitą liczbę kalorii spożywanych w diecie średnio o 15% indywidualnej normy.
  • Przestrzegać schematu nawadniania.
  • Wykluczyć wszystkie słodycze (ciastka, czekolada), kofeinę, produkty te stymulują produkcję kortyzolu i adrenaliny – hormonów stresu. Udowodniono, że negatywnie wpływają na funkcjonowanie tarczycy.

Dieta w chorobie Hashimoto opiera się na następujących zasadach

  W chorobie Hashimoto dieta to bilans składników odżywczych. Prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego jest możliwe przy pełnym nasyceniu organizmu wszystkimi niezbędnymi składnikami. Choroby autoimmunologiczne często występują, gdy pojawia się brak równowagi lub niedobór składników odżywczych. Koncentrując się na spożywaniu ich w wystarczających ilościach, możliwe jest prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, stabilne funkcjonowanie układu wydalniczego i nerwowego.

  Istotne jest wykluczenie z diety pokarmów, które mogą uszkodzić lub zakłócać integralność błony śluzowej jelit. Włączenie produktów, które utrzymują równowagę mikroflory, zapobiegając wystąpieniu dysbiozy (wyzwalacz rozwoju chorób autoimmunologicznych). Korekta immunologiczna tzn. dieta w chorobie Hashimoto musi sprowadzać się do różnych zdrowych produktów spożywczych, uzyskując wystarczającą ilość składników odżywczych dla stabilnego funkcjonowania jelit. Silna odporność pochodzi ze zdrowego jelita zgodnie z zasadami żywienia.