Dieta ketogeniczna – Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Stale zyskująca na popularności dieta ketonowa to nic innego, jak typowa dieta niskowęglowodanowa. Stosowanie diety keto wymaga od praktykującego zwiększenia spożycia tłuszczów różnego pochodzenia, które stanowią podstawowe źródło kalorii, przy równoczesnym ograniczeniu białek i węglowodanów. Jej zwolennicy najczęściej podsumowują ją w ten sposób: ,,Jedz tłuszcz i spalaj tłuszcz”.

ZASADY DIETY KETOGENICZNEJ

Wytwarzane w organizmie podczas stosowania diety ciała ketonowe hamują uczucie głodu, ponieważ występuje wówczas tzw. ketoza, czyli proces rozpadu tłuszczów, a to natomiast przekłada się jej efektywność i sukcesywną redukcję masy ciała.

Dieta powinna składa się z 2-3 posiłków, a każdy z nich powinien zawierać tyle samo białek, tłuszczów i węglowodanów. Bardzo istotne jest również zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości wody. Do najczęściej spożywanych produktów podczas stosowania diety keto należą: ryby, mięso wołowe, mięso wieprzowe, mięso drobiowe, serki wiejskie i twaróg, zielone warzywa.

Ważne jest także spożywanie tłuszczy roślinnych, takich jak np.: oliwa, olej lniany czy kokosowy oraz zwierzęcych – masło, mięso, smalec, przy jednoczesnym ograniczeniu źródeł węglowodanów, takich jak: cukier, słodycze, produktów zbożowych, np. kasze, ryż, makarony, pieczywo oraz ziemniaków.

Aby móc skutecznie chudnąć na diecie ketogenicznej, konieczne jest przejście tzw. okresu adaptacyjnego, po którym powinna nastąpić efektywna redukcja tkanki tłuszczowej.

Moment rozpoczęcia diety nie jest obojętny. Jeżeli rozpoczniemy dietę ketogeniczną po przetestowaniu działania innych diet odchudzających, które nie były skuteczne lub zakończyły się efektem jo-jo, to może okazać się jej efekty nie będą nas zadowalać.

CZY KAŻDY MOŻE ROZPOCZĄĆ STOSOWANIE DIETY KETONOWEJ?

Otóż nie. W tej kwestii istnieją pewne ograniczenia. Taki sposób odżywiania, choć jest bardzo skuteczny, jeśli chodzi o utratę wagi i może zapewnić szybkie odchudzanie, nie powinien być stosowany przez każdego, ze względu na jego potencjalne skutki uboczne. Jest on niezalecany osobom z problemami z wątrobą, nerkami i trzustką, gdyż narządy te będą dodatkowo obciążone spowodowanym, zwiększonym metabolizmem ciał ketonowych. Lekarze uprzedzają także, że dieta ketogenna może negatywnie wpłynąć na gospodarkę hormonalną organizmu.

Ten sposób żywienia, jakim jest dieta ketogeniczna, na pewno nie powinien być stosowany przez całe życie. Znikoma ilość węglowodanów dostarczanych do organizmu, owoców, warzyw i produktów zbożowych sprzyja powstawaniu niedoborów wielu witamin i minerałów. Dlatego podczas diety keto ważna jest również odpowiednia suplementacja preparatów zawierających wapń, witaminę D, witaminy rozpuszczalne w wodzie i niektóre mikroelementy.

Wiele osób wierzy w dobroczynne działanie tej diety, jako leczenie padaczki lekoopornej u dzieci, a ostatnio rozważa się też wprowadzanie jej przy chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona i autyzmie. Nie należy jednak zapominać, że dieta ketogenna powinna być przeprowadzana wyłącznie pod opieką dietetyka lub lekarza, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu osób na diecie wysokotłuszczowej. Stosowanie keto diety bez odpowiedniego nadzoru oraz bez wskazań może przynieść więcej szkody niż korzyści. Przy długotrwałym stosowaniu diety “na własną rękę” może dojść do niedoborów, które mogą prowadzić do pogorszenia stanu skóry, wypadania włosów, czy nawet stanów depresyjnych.

też wprowadzanie jej przy chorobie Alzheimera, chorobie Parkinsona i autyzmie. Nie należy jednak zapominać, że dieta ketogenna powinna być przeprowadzana wyłącznie pod opieką dietetyka lub lekarza, którzy mają doświadczenie w prowadzeniu osób na diecie wysokotłuszczowej, ponieważ stosowanie jej bez odpowiedniego nadzoru oraz bez wskazań może przynieść więcej szkody niż korzyści. Przy długotrwałym stosowaniu diety ,,na własną rękę” może dojść do niedoborów, które mogą prowadzić do pogorszenia stanu skóry, wypadania włosów, czy nawet stanów depresyjnych.